Презентація досвіду роботи




Тема: Використання елементів художньо-педагогічних технологій при викладанні музичного мистецтва для розвитку художньо-образного мислення, творчого потенціалу учнів початкової школи.
Терміну "мистецтво" фахівці дають різні визначення, оскільки в одне поняття, одну фразу, неможливо вмістити весь той величезний сенс, який несе в собі це слово. Воно виконує масу корисних для людства функцій. Мистецтво формує духовні цінності і виховує розуміння прекрасного.
 Основні функції мистецтва:
1. Естетична. Відтворення дійсності за законами краси. Вплив на формування естетичного смаку, можливість проживати і відчувати емоції. Уміння відрізняти піднесене й стандартне, прекрасне й потворне.
2. Соціальна. Ідейний вплив на суспільство, перетворення соціальної реальності.
3. Компенсаторна. Вирішення психологічних проблем, відновлення душевного спокою та рівноваги. Відсторонення від сірої реальності і повсякденності шляхом компенсації нестачі гармонії і краси.
4. Гедоністична. Здатність приносити позитивні емоції через споглядання прекрасного.
5. Пізнавальна. Вивчення і пізнання дійсності за допомогою творів мистецтва, які є джерелом інформації про процеси громадскості.
6.  Прогностична. Можливість прогнозувати і передбачати майбутнє.
7. Виховна. Вплив на формування особистості і моральне становлення людини.
Навіть, якщо ми звернемося до первісного мистецтва,то побачимо, що воно було синкретичним. Його синкретичність полягала у тому, що воно існувало в нероздільній єдності з іншими формами матеріальної і духовної діяльності; в тому, що різні художні засоби — графічні, пластичні, звукові, мовні, хореографічні — використовувались сукупно, а тому живопис, музика, слово, танець не розділялись як особливі форми мистецтва. Не було тоді й поділу між творцями, виконавцями і споживачами мистецтва, кожен міг виступати у будь-якій із цих ролей. Таким чином, можна сказати, що не тільки праця, але й мистецтво разом з працею створило людину. І подібно праці, воно залишається умовою його існування і вдосконалення на протязі всієї історії людства. 
Долучаючи дитину до багатющого людського досвіду, зібраного в мистецтві, можна виховати освічену, високоморальну і всебічно розвинуту людину. Дитина осягає будь-який вид мистецтва з сприйняття. Вченими виділяють три етапи сприйняття:
· Первинне - коли дитина сприймає те, що її зацікавило, пропустивши нецікаве і незрозуміле.
· Другий - характеризується тим, що викладач надає можливість творчого відтворення мистецтва або його частин у власній діяльності.
· Третій етап можна умовно позначити як етап наукового розуміння художньої діяльності, коли у свідомості маленького чоловіка відтворена картина життя у всій її суперечливості, складності і виникає необхідність проведення її аналізу. 
Зустріч дитини з різними явищами мистецтва не робить з нього відразу духовно багату або естетично розвинуту людину. Але цей досвід пам`ятається довго, а маленькій людині завжди хочеться відчути знову знайомі емоції, отримані від зустрічі з прекрасним. Існує кілька видів мистецтва: музика, література, кіно, театр, образотворче та декоративне мистецтво, хореографія та інші. Особливість кожного виду полягає в тому, що він особливо впливає на дитину своїми специфічними матеріалами та художніми засобами, звуком, словом, рухом, фарбами. Музика зачіпає музичні почуття дитини. Скульптура звернена до інших сторін людської душі: вона здатна передавати пластичну виразність тіла, радувати око прекрасними формами тонких ліній. Кожен вид мистецтва, звернений до будь-якої людської особистості і припускає, що будь-яка дитина здатна осягати всі його види. Педагогічний зміст цього полягає в тому, що у вихованні не можна обмежуватися лише одним видом мистецтва. Тільки їх сукупність забезпечить нормальний естетичний розвиток дитини. Це потребує від учителя нових методів, форм, зміни внутрішнього стану самого викладача, а саме:
  сформувати цілісні мистецькі знання та уявлення в учнів;
 стимулювати розвиток внутрішнього світу, уяви та інтуїції, творчого потенціалу особистості;
   показати дитині багатство світу у його єдності.
Процеси художньо-естетичної інтеграції були предметом вивчення таких вітчизняних дослідників: Н. Аніщенко, Е. Бєлкіної, П. Волкової, Л. Масол, Г. Падалки, Л. Предтеченської, Л. Рапацької, О. Щолокової, В. Тименко, Б. Юсова та ін. На інтегративній основі засновані зарубіжні педагогічні технології художнього виховання Є. Жака-Далькроза, К. Орфа, Р. Штайнера.
Автор підручників та навчальних програм з мистецтва Л.Масол умовно виокремила у художньо-інтегративній технології три групи:
· духовно-світоглядний вид інтеграції (здійснюється на основі спільної для всіх видів мистецтв тематизму, пов’язаного з відображенням у мистецтві різних аспектів життя);
· естетико-мистецтвознавчий вид інтеграції (здійснюється на основі введення споріднених для різних видів мистецтва понять і категорій – естетичних, художньо-мовних, жанрових тощо);
· комплексний вид інтеграції (передбачає одночасне поєднання декількох видів інтеграції, провідних інтеграторів із двох попередніх груп або ще й з додаванням до них інших).
Одна з головних властивостей дитячої психикі – прагнення пізнавати світ через активну дію. Якщо з перших кроків навчання спиратися на дії учня, його знання будуть міцними і продуктивними, так як такі знання розвивають не лише пам`ять, але і мислення і вміння. Звідси шлях до свідомо-доцільної діяльності людини у будь якій сфері. Саме тому параметрами, за якими слід оцінити ступінь засвоєння знань, повинні стати різні види дії, а не їх словесні формулювання. Співай пісню та крокуй ритм мелодії, проплескай метричні частки; виклади рухливими нотами прослухану мелодійну фразу; диригуй оркестром або хором; придумай ритмічний малюнок, намалюй прослухану музику і т. д. 
Такі завдання змушують учня дізнаватися, розуміти, творчо освоювати поняття, засвоювати їх абсолютно вільно і природньо.
Ставлення до слова "зроби" у дорослого і дитини різне. У дорослої завдання "що зробити" викликає питання як це робити і навіщо. Дитина спочатку робить, потім думає. Для неї важлива сама діяльність. Ця особливість дитячої свідомості диктує послідовність ходу навчання.
Ставлячи перед собою нові завдання, з`єднуюючи різні види мистецької діяльності задля більш глибокого розуміння всього предмету "Мистецтво" у цілому, мною були сформовані нові види роботи на уроці:
· музична аплікація (при прослуховуванні будь-якого музичного твору, дітям пропонується створити аплікацію своїх вражень з використанням шаблону самої аплікації);
· кольорова музика (діти по черзі малюють гуашевими фарбами на ватмані різні варіації таким чином, щоб вийшло єдине за змістом полотно. проводиться аналіз використаних кольорів, образів.);
· живописна імпровізація (учням пропонується виконати творче завдання з виявлення зв`язків музики з образотворчим мистецтвом);
· жива мозаїка (при прослуховуванні творів, діти викладають малюнок, використовуючи запропоновані засоби природнього походження).




 







  








Немає коментарів:

Дописати коментар